Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2013

Μάχη στα... σύννεφα

Richard Waters

Τα αεροπλανικά ρομπότ δεν θα κρίνουν τον κλάδο τεχνολογίας. Ο πόλεμος τιμών που ξεκίνησε η Google για την υπηρεσία Cloud είναι ο παράγοντας που θα ορίσει τις εξελίξεις. Πώς επηρεάζονται και άλλα ονόματα όπως η Microsoft και η ΙΒΜ.  

Ορισμένες φορές, οι ειδήσεις για τον τεχνολογικό κλάδο συγκεντρώνουν την προσοχή κυρίως για εντυπωσιακά κόλπα που δεν έχουν όμως άμεσο αντίκτυπο στην επιχειρηματική πραγματικότητα. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη γαργαλιστική πρόταση από τον Τζεφ Μπέζος της Amazon, που διατυπώθηκε αυτήν την εβδομάδα, ότι η εταιρεία του σύντομα θα βρίσκεται σε θέση να παραδίδει μικρά πακέτα χρησιμοποιώντας αεροπλανάκια-ρομπότ (τύπου drones). Ελάχιστοι ειδικοί κρίνουν πως αυτή η προοπτική, αν και τεχνικά είναι εφικτή, θα πραγματοποιηθεί βραχυπρόθεσμα.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένες από τις πραγματικά μεγάλες προτάσεις από πλευράς οικονομικού αντικρίσματος, έχουν συνήθως την τάση να μειώνουν τον τεχνολογικό ενθουσιασμό. Κανείς, όμως, δεν μπορεί να χαρακτηρίσει βαρετό τον στόχο των συγκεκριμένων ιδεών.


Πειστήριο Α: Η υπηρεσία με το όνομα Google Compute Engine, η οποία αναδιαρθρώθηκε αυτήν την εβδομάδα, καθώς ο τεχνολογικός κολοσσός εντείνει τις προσπάθειές του για μεγαλύτερα έσοδα πουλώντας σε άλλες επιχειρήσεις την πρόσβαση στο κεντρικό της σύστημα. Πρόκειται για μία αγορά που άνοιξε πρώτη η Amazon. Η αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων της αναβαθμισμένης Google Compute Engine είναι τόσο σαγηνευτική όσο κι η αξιολόγηση λογαριασμών κοινής ωφέλειας. Άλλωστε, για κάτι τέτοιο πρόκειται. 

Το κόστος ενοικίασης αποθηκευτικού χώρου ενός gigabyte στους server της επιχειρήσης προσφάτως ψαλιδίστηκε από 10 σεντς στα 4 σεντς μηνιαίως. Αντιθέτως, η Amazon χρεώνει 9,5 σεντς μηνιαίως - με επιπλέον χρέωση για τη μεταφορά των δεδομένων εκτός συστήματος, στο Internet.
Μπορεί να μην είναι ιπτάμενα ρομπότ, αλλά αυτού του είδους οι υπηρεσίες θα καθορίσουν τη μοίρα μεγάλου μέρους του κλάδου υψηλής τεχνολογίας.

Το όνομα που δόθηκε σε αυτήν την αγορά δεν είναι καθόλου σαγηνευτικό -υποδομές ως υπηρεσίες ή IaaS- και θολώνει τη δυναμική προοπτική. Την προηγούμενη χρονιά απέφερε έσοδα 10 δισ. δολ. και αναμένεται ότι θα αναπτυχθεί στα 30 δισ. δολ. μέχρι το 2017, σύμφωνα με την ερευνητική IDC, γεγονός που την καθιστά την ταχύτερη αναπτυσσόμενη αγορά του νέου κόσμου της πληροφορικής που... βρίσκεται στα σύννεφα (cloud computing).

Η είδηση είναι ιδιαίτερα αρνητική για πολλά από τα παλιά ονόματα του κλάδου. Όσο περισσότερο εταιρείες όπως η Google και η Amazon ψαλιδίζουν τις τιμές για βασική δυναμική ηλεκτρονικών υπηρεσιών πουλώντας αντίστοιχες υπηρεσίες, τόσο εντείνονται οι πιέσεις σε όλες τις επιχειρήσεις που κατασκευάζουν hardware, λογισμικά προγράμματα και άλλες υπηρεσίες.

Όσο πιο επιθετική η πολιτική τιμών στις επιχειρήσεις του διαδικτύου -μαζί με τη Microsoft, την IBM και άλλους βασικούς παίκτες της αγοράς IaaS- τόσο πιο δελεαστικό θα είναι για τους καταναλωτές να στραφούν σε αυτές τις υπηρεσίες μειώνοντας τον όγκο του νέου εξοπλισμού που αγοράζουν.

Βεβαίως, αυτές οι γιγάντιες επιχειρήσεις που προσφέρουν τις συγκεκριμένες υπηρεσίες θα χρειαστεί να αγοράσουν οι ίδιες εξοπλισμό. Όμως, η πώληση σε λίγους ισχυρούς πελάτες δεν δίνει στους πωλητές όπλα στη διαμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής. Επίσης, οι διάφορες Google αυτού του κόσμου έχουν ήδη τελειοποιήσει την τέχνη της χρήσης ανοιχτών λογισμικών προγραμμάτων για να μειώσουν το κόστος των δικών τους συστημάτων.

Εν τω μεταξύ, ενώ καταρρέουν οι τιμές, θα τίθεται και το ερώτημα της κερδοφορίας των ίδιων των επιχειρήσεων στην αγορά IaaS. Οι χαμηλές προσδοκίες κερδοφορίας της Amazon και το σαρωτικό της μέγεθος της δίνουν όλα τα εφόδια για να θριαμβεύσει εν μέσω ισχυρών αποπληθωριστικών ανέμων που πνέουν στα νέφη της υψηλής τεχνολογίας. Πόσοι αντίπαλοί της, όμως, νιώθουν εξίσου άνετα;

Φαίνεται πως οι περισσότεροι από αυτούς καταλήγουν στο ότι δεν έχουν άλλη επιλογή. Η Microsoft άρχισε με την υπηρεσία Azure στον χώρο του coud computing, παρέχοντας ολοκληρωμένη πλατφόρμα στην οποία οι πελάτες μπορούν να χτίσουν τις δικές τους εφαρμογές. Αυτή η αγορά, όμως, γνωστή και ως «υπηρεσία της πλατφόρμας» δεν κατάφερε να πυροδοτήσει ισάξιο ενδιαφέρον αναγκάζοντας τη Microsoft να στραφεί φέτος περισσότερο στο IaaS.

Η ΙΒΜ επίσης αναγκάστηκε να αλλάξει απότομα στάση, όπως φάνηκε από την ασυνήθιστα επιθετική διαφήμιση που έκανε έξω από ένα συνέδριο πελατών της Amazon τον προηγούμενο μήνα, εξέλιξη που αποδεικνύει ότι τη φέρνει απέναντι από τον ηγέτη της συγκεκριμένη αγοράς. Είναι σαφές ότι ορισμένοι από τους μεγάλους και απαιτητικούς επιχειρηματικούς πελάτες τους οποίους η ΙΒΜ θεωρεί κεκτημένο της στρέφονται στην Amazon - η οποία σημειωτέον ξεκίνησε ως μια διαδικτυακή εταιρεία καταναλωτικού εμπορίου.

Αυτές οι εταιρείες, όμως, όχι μόνο δεν νιώθουν την ανάγκη να δικαιολογήσουν αυτό το βήμα τους, αλλά αναζητούν και τρόπους να το ταιριάξουν και με άλλες υπηρεσίες. Η ΙΒΜ για παράδειγμα δηλώνει ότι μεταφέρει όλες τις υπάρχουσες εφαρμογές της και υπηρεσίες πλατφόρμας στο νέο επίπεδο υποδομών. Η επιτυχία θα εξαρτηθεί από το πόσοι πελάτες θα την ακολουθήσουν σε αυτές τις μεγαλύτερης αξίας υπηρεσίες.

Ενώ, όμως, η Google επικεντρώνεται στο πώς θα πουλήσει τεχνολογία υποδομών, άλλα μεγάλα ονόματα του κλάδου δεν περιμένουν να παρουσιαστεί ένα ισχυρότερο επιχειρηματικό μοντέλο προτού κάνουν κι εκείνες το βήμα. Για τις επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας, εάν δεν υπάρχει μία σαφής στρατηγική για τα σύννεφα (Cloud), τότε η κατάσταση θα ήταν μάλλον δυσοίωνη.

ΠΗΓΗ: FT.com
Copyright The Financial Times Ltd. All rights reserved. 
 
πηγή: euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου